Duotest: 2x Audi RS3 Limousine (stage 2 tuned)
Wat zou jij doen als je twee hongerige RS3's op je af ziet komen in je binnenspiegel?
In de DriveLife agenda stond het laatste weekend van augustus iets heel leuks gepland, namelijk het testen van twee toffe Audi RS3’s.
Audi is een merk waar wij nog niet veel rijervaring mee hadden. Hier moest natuurlijk verandering in komen! Autobedrijf JC Baarse stelde deze bolides voor ons beschikbaar om ze uitgebreid te testen. Benieuwd naar onze ervaring met de RS3’s? Lees dan zeker verder!
DE SPECS
Wie kent hem niet? De welbekende vijfcilinder van Audi. Niet voor niets won deze motor al acht keer de prijs als International Engine of the Year. Bij het starten van de Audi merk je al dat deze bolides veel in hun mars hebben. Standaard pompt de laatste generatie Audi RS3 al 400 pk met 480 Nm koppel uit het 2,5-liter TFSI-blok, maar natuurlijk zijn deze twee RS3’s niet standaard. Beide zijn getuned door JD Engineering waarvan de RS3 in Daytona Grey een extra bezoek heeft gebracht aan het Engelse Eventuri en voorzien is van een volledige carbon ‘air-intake’. Wat levert dat op? Een bizarre 507 pk en 640 Nm koppel voor de pocket rocket in het Ara Blue! De RS3 in Daytona Grey doet het zelfs met 520 pk en 666 Nm aan koppel door de Eventuri upgrade. Laat het even bezinken.., 120 pk en 186 nm koppel meer dan standaard! Cijfers die ons nog enthousiaster maakten om met deze bolides op pad te gaan, vooral wanneer je moet geloven dat het quattro systeem dit zeer goed op de weg weet over te brengen!
EERSTE IMPRESSIE
Als je aan Audi denkt, denk je natuurlijk gelijk aan de vier ringen en de befaamde quattro aandrijving. Wat na het sturen van een aantal bochten direct opviel was de lichte maar vooral zeer directe respons. De RS3 stuur je heel fijn een bocht in en reageert direct. Iets te laat op de rem? Pomp even 2x, knal die voet op het linker pedaal, stuur om, de neus duikt de bocht in en het quattro systeem doet waar het voor gemaakt is. Grip, die mythische vierwielaandrijving zorgt ervoor dat je in vrijwel alle situaties die grip behoudt. In een droge situatie kan je de RS3 zelfs ontzettend hard door de bocht gooien (met alle gevolgen van dien voor de bijrijder...). De traction control grijpt sterk en snel in, maar als je de TR uitzet merk je dat het quattro systeem van Audi, zoals ons al verteld was, heel goed in elkaar zit. Het maakt het rijden in een RS3 bijna zelfs té leuk. Iets wat je totaal niet verwacht uit een kleine sedan. Menig supercar eigenaar zal toch een traantje moeten wegpinken wanneer je een battle met deze kleine kannonen aan wilt gaan op wat bochtige wegen.
Eén van de belangrijkste aspecten van de RS3 is natuurlijk zijn power. Met de 520 paardenkrachten en 666 Nm aan koppel gaat de RS3 echt als een raket over de Hollandse wegen. Erg gevaarlijk voor het rijbewijs, maar gelukkig ben je daar zelf bij.
Druk het gaspedaal in en bij 4.000 toeren knalt de turbo er compleet in. Waren deze auto's ooit met schietstoel leverbaar als optie? Want dat idee hadden wij wel af en toe..! Vooral die in het Daytona Grey kon er wat van met de Eventuri upgrade. Door dit speciale gepatenteerde systeem wordt de manier hoe de lucht naar de turbo stroomt ingrijpend verandert. De stroming wordt als het ware zo aangepast dat het al klaar is voor de rotatie van de turbo, wat zorgt voor minder weerstand op het compressorwiel. Resultaat: snellere druk opbouw waardoor er meer (gecomprimeerde) lucht de motor in gaat wat simpelweg meer vermogen geeft. Een leuke bijkomstigheid is die heerlijke turbo whistle. Alsof er een jet motor onder die kap ligt...
De S-tronic bak met dubbele koppeling zorgt ervoor dat je razendsnel schakelt naar de volgende versnelling. Om die reden schieten deze twee RS-modellen van 0-100 km/h in een kleine 3.5 seconden (standaard 4,1 sec., dat is nog eens een upgrade in je kleine sedan). En dat is snel. Al helemaal vergeleken met zijn concurrenten. De Mercedes-AMG CLA 45 S (mondje vol) doet er namelijk standaard 3,9 seconden over en de BMW M2 moet het doen met 4,3 seconden. Liever in één streep naar de 250 km/h knallen? Daar heb je maar 22,61 sec. voor nodig. Een JD Engineering kuurtje en Eventuri upgrade is dus wat ons betreft absoluut een ‘must’ bij een RS3!
THAT SOUND...
We benoemden het al eerder. Het heerlijke geluid van die vijfcilinder. Als de RS3 eenmaal warm is zijn de grote uitlaten een orkest aan plofjes en cracks. Helemaal als je het gas loslaat bij de 4.500 toeren. Wij hadden het idee dat omstanders soms nog net niet geneigd waren om de politie in te lichten op basis van een schietpartij… Echter, genoten we hier natuurlijk volop van. Dit brengt ons ook bij het volgende punt: rijplezier. De kracht, de snelheid en de wendbaarheid van de RS3 samen met het begeerlijke geluid van de vijfcilinder zorgen voor heel veel rijplezier! Het quattro aandrijving systeem zorgt ervoor dat je ondanks je enthousiasme de RS3 makkelijk op de weg houdt. Toch wel fijn zo een back-up.
Allemaal wel leuk dat spelen met die raketjes, maar wat als het dan toch echt even nodig is om in te grijpen? Inderdaad, een goed remsysteem. De Daytona Grey variant is voorzien van een setje 'ceramic carbon' schijven van Brembo met een formaat van 370mm(!). Dat verschil is zeker te merken met die van de Ara Blue welke de brake test verliest met ook een setje Brembo's in hetzelfde formaat, maar dan van staal. Echter, ondanks dezelfde tuning op de Eventuri na, vinden wij de beleving in dit geval leuker bij de Ara Blue variant, puur door het geluid. Deze roffelt en popt sneller en is zelfs ietsje luider. Wie houdt daar nou niet van?!
GROTE VERSCHILLEN IN HET INTERIEUR?
Vanzelfsprekend zijn er geen grote verschillen te zien in beide bolides. De Daytona Grey heeft de stoffen matten en de blauwe rubberen vloermatten (iets met vieze schoenen en daily driver?). Daarnaast heeft de Daytona Grey een carbon interieurpakket. Dit maakt de binnenkant qua details wel heel gaaf! Ben je klaar met het luisteren naar die vijfcilinder (wat wij ons echt niet kunnen voorstellen)? Zet het volume harder en geniet van een heerlijk geluid met het Bang & Olufsen soundsystem. De demping van het buitengeluid is in deze auto bovengemiddeld goed. Flinke klappen uit de uitlaat, veel windgeruis? Geen probleem voor deze auto. Het zit kwalitatief zo in elkaar dat je hier geen last van hebt. Het enige wat wij misten waren grotere zijwangen in de stoelen. Bij het sneller nemen van bochten moest je jezelf namelijk goed in positie houden anders zat de passagier bij je op schoot. Iets waar Audi wat ons betreft wel echt even bij stil had moeten staan aangezien je met zo een auto toch iets vaker de rotonde lekker sportief pakt.
Tevens zijn beide bolides van alle rij-gemakken en veiligheidssystemen voorzien. Denk hierbij aan het Audi side-assist waarmee hij je automatisch corrigeert als je in de buurt van de belijning van de rijstrook komt of het adaptive cruise-control als je netjes de afstand van je voorligger wilt houden. Maar voor ‘The Real Drivers’ is dit natuurlijk niet van toepassing. Gas erop!
EEN WOLF IN SCHAAPSKLEREN
Dat is de benaming die wij geven aan de RS3 Limousine. Veel medeweggebruikers zien namelijk niet direct het verschil tussen de RS uitvoering of een gewone A3 s-line. Deze Audi heeft niet die agressieve looks die zijn concurrenten, de AMG CLA 45S of M2/M3 bijvoorbeeld wel hebben. Dat maakt het rijden in een RS3 misschien wel extra leuk. Als je eenmaal het gas intrapt weten deze bommetjes niet meer van stoppen. Hij gaat maar door en in no-time rijd je 280 km/h (don't try this at home kids).
CONCLUSIE
Wat vinden wij dan van de Audi RS3? We beoordelen hem het liefst op een aantal punten met bijbehorende cijfers voor "The Drivers Rating".
1) Kracht: Deze RS3’s hebben zoveel kracht dat je het menig supercar echt lastig kan maken. Wij raken hier niet over uitgepraat, want het gaat snel, echt heel snel. Helemaal met zijn quattro systeem die de kracht verspreid over alle vier de wielen. Ondanks het leeggewicht van 1490 kg weet deze van zijn plaats te gaan. Cijfer: 8
2) Geluid: De vijfcilinder maakt deze auto. Wij hebben zelfs hele ritten zonder radio of muziek gereden om alleen maar naar het unieke geluid van deze 5 cilinder 20 klepper te luisteren. Een heel groot pluspunt wat ons betreft. Cijfer: 7,5
3) Comfort: De auto's zijn van een bovengemiddeld aantal gemakken en comfortopties voorzien. Denk aan een panoramadak, B&O soundsystem, rondom Park Control en diverse media voorbereidingen. Echter missen wij de "echte" sportstoelen voorin wat naar onze mening toch wel achter blijft ten opzichte van zijn concurrenten. Cijfer: 7
4) Driving fun: De RS3 biedt heel veel rijplezier. Het stuurt zeer soepel door bochten, zelfs als je flink hard gaat. Het is supersnel op een ‘straight line’ en het maakt een heerlijk geluid. Cijfer: 8
The Drivers Rating: 7,6/10
Kortom, de RS3 is heel breed getalenteerd. Als wij uit deze duotest dan toch onze voorkeur moeten geven zal hij naar de Ara Blue variant gaan. De net iets andere sound en de unieke kleur zijn voor ons de doorslag. Die 15 pk meer door een Eventuri kit kan ook hierop, toch..?
Stiekem zelf ook wel nieuwsgierig geworden hoe deze bolides nu echt losbarsten als je hem in z'n sportstand rijdt? Check dan zeker de volgende linken en neem eens een kijkje bij JC Baarse. Een bakkie koffie staat daar altijd klaar.
Audi RS3 Ara Blue (507 pk): https://jcbaarse.nl/auto/audi-rs3-sedan-4-drs/
Audi RS3 Daytona Grey (522 pk): https://jcbaarse.nl/auto/audi-rs3-sedan-4-drs-2/
Het is misschien wel tijd om een stapje hoger in de cijferreeks te gaan en de RS4 Avant te testen nu de luchtige zwembroeken en bikini's langzaam plaats gaan maken voor een skikoffer met wintersport uitrusting. Tijd voor een volgende duotest? Houd onze social media pagina’s goed in de gaten.
Wij willen Autobedrijf J.C. Baarse graag bedanken voor het ter beschikking stellen van beide bolides.