Een ochtend met de Alpine A110!

En wat heeft 'ie ons verbaasd!

Op een mooie zomerse maandag was het, zoals iedere eerste dag van de week, zaak om te zorgen dat je de ochtendspits veilig overleefde. Na een klein uurtje rijden kwamen we aan in het mooie Soestdijk, ook wel bekend van het hoffelijke Paleis Soestdijk, wat zich ergens in deze groene omgeving schuilhoudt. Natuurlijk was de eindbestemming Alpine Centre Soestdijk. Één van de 2 Alpine Centers in Nederland waar je deze Franse vierwieler kan ruiken, testen, proeven en aanschaffen als hij dan bevalt.

Uiteindelijk was het tijd om de sleutel in ontvangst te nemen van de Alpine A110 ‘’Première Edition’’. Een speciale editie van de Alpine waar er 1.955 van worden gemaakt om de herlancering van Alpine te markeren. Deze waren immers een paar dagen voor de lancering al allemaal gereserveerd.

Production_Boss-11-2

Goed, tijd om deze Franse sportwagen tot leven te brengen. Wat ons direct opviel was de grootte. De Franse sportauto toont al klein en dit werd nog even benadrukt toen Julian, 1.96 meter lang, in wilde stappen. Zijn middel kwam bijna bij het dak. Gelukkig betekende dit niets voor het comfort binnenin, want ook al raakte zijn haren het dak aan, zaten de ‘comfort’ stoelen van de A110 heerlijk.

STARTEN MAAR!

Eenmaal gestart reden we, net zoals zijn stoelen, in zijn comfort stand weg. Wat gelijk opviel was het hele lichte stuurtje. Minimale kracht was nodig om de eerste rotondes te passeren. Doordat de Alpine A110 wat kleiner is, heeft 'ie een hele kleine draaicirkel. Dit zorgt dat je zo een U-turn kunt maken… Handig, vooral voor op het circuit ;) Deze bolide laat je namelijk voelen alsof je een kart voor op de openbare weg aan het besturen bent.  Automatisch geeft dat je de neiging om door te rijden naar Nürburg en hem daar eens flink over die Nordschleife te laten denderen. Helaas (maar misschien ook maar goed) bleef het bij ons bij een heerlijk ritje over Hollandse wegen.

Production_Boss-7

Allereerst namen we de Alpine mee naar een mooi plekje om wat foto’s te maken. Hierbij hadden we uitgebreid de mogelijkheid om deze wagen eens van buitenaf te bekijken. En wat doen we dat graag, want het is een hele ‘leuke’ auto om naar te kijken. Aan de voorkant heeft ‘ie nog de twee ronde koplampen die een soort ‘rally-look’ van vroeger overbrengen. Gecombineerd met de stoere velgen, de achterkant met in het midden de uitlaat en de toffe details is de A110 een sportwagen waar je zeker niet voorbijloopt!

Production_Boss-13-2

Na wat foto’s gemaakt te hebben was het tijd om één te worden met de Alpine. We zochten wat lekkere wegen op waar we deze Fransman echt even aan de tand konden voelen. En wat direct opviel was zijn wegligging. Hij bleef plakken op de weg! En dat allemaal door het lage gewicht; 1080 kg maar liefst. Er is dan ook veel gewicht bespaard. Allereerst met de carrosserie die helemaal van aluminium is opgebouwd, maar ook bijvoorbeeld de speakers in de auto zijn zo ledig maar netjes als mogelijk gemaakt om gewicht te besparen. En daarnaast zijn er in het interieur veel kunststof onderdelen gebruikt om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Spoilers om downforce te creëren waren niet nodig… Ook te zwaar. Hiervoor is onderaan de achterkant een diffuser gebouwd die nog de nodige krachten geeft om de kont op de weg te duwen. Bij dit blauwe monstertje is, hoewel je het in eerste instantie niet zou zeggen, aan alles gedacht om hem binnen het budget zo licht mogelijk te maken.

Breng dit lichte gewicht samen met de 1,8-liter turbomotor, welke direct in het midden van de auto achter je rug ligt, en je hebt puur rijplezier! Echter, doordat er zoveel gewicht is bespaard is er minder ruimte over gebleven voor bagage. Maar, Alpine heeft dit mooi opgelost door eigen Alpine suitcases te laten maken speciaal voor de A110.

Dat rijplezier hè… Dat geeft deze auto wel! Vooral als je op een provinciale weg richting een rotonde rijdt, je op je stuur de SPORT-modus indrukt, twee keer terugschakelt naar z’n drie, de rotonde instuurt, gas geeft en hem letterlijk de rotonde uit laat duwen. Vervolgens als een kanon er vandoor schiet, opschakelt met de flippers aan het stuur naar z’n vier en hij dan een verslavende plof uit de uitlaat geeft die je alsmaar wilt herhalen.

Production_Boss-25

Met zijn 252 pk gaat de A110 ook goed snel. In 4,5 seconden trekt ‘ie een sprintje naar de 100 km/u en bereikt ‘ie een top van 250 km/u! Bij dit soort snelheden zijn natuurlijk ook goede remmen nodig. En die heeft de Alpine A110… Het lage gewicht helpt daarbij natuurlijk. Dat heeft ook een positief effect op de wegligging, want door de geringe massa is de A110 lekker wendbaar en reageert hij erg trefzeker op het stuur. Wat dat is? Het is het gevoel dat je kunt hebben in een kart, maar dan in de benoemde A110 weer net wat comfortabeler.

KOST ‘IE DAN?

Van de Alpine A110 zijn er vier verschillende edities te krijgen. De Première Edition, welke wij mogen hebben ervaren. De Legende, de A110 S en als laatste de Pure. Het verschil in deze edities zit hem in de gewichtsbesparingen. De Legende is namelijk weer iets zwaarder door zijn zeer comfortabele leren stoelen waarbij de Pure het lichtste model van alle drie is en staat voor de optimale rijbeleving. Begin juni heeft Alpine zijn nieuwste editie bekend gemaakt; de A110 S dus. Het belangrijkste nieuwe element zijn de maar liefst 40 extra paardenkrachten. 

De Alpine A110 ‘Legende’ heeft een prijskaartje van €68.100,- en de ‘Pure’ €64.300,-. En de ‘Première Edition’ dan? Horen we je al denken. Ja, die was al snel uitverkocht door de enorme vraag naar dit uit de as herrezen monstertje, weet je nog… De nieuwe S is eind dit jaar leverbaar en heeft nog geen prijskaartje. Nog even wachten dus!
Wat ons betreft een prijs/plezier verhouding waar je ontzettend veel voor terug krijgt. Deze blauwe smurf staat bij ons dan ook zeker hoog in het lijstje met “Super Toffe Monstertjes”!

Production_Boss 22
Production_Boss 23
Production_Boss 25
Production_Boss 3 2
Production_Boss 4
Production_Boss 6
Production_Boss 8