Verborgen schatten in het Zwarte Woud

Wellicht ken je hem nog; de blauwe Lamborghini Murciélago welke Bakkies & Bolides aandeed helemaal vanuit Stuttgart. Afgelopen weekend waren de rollen omgedraaid en reden wij naar Stuttgart om deze held te bezoeken en eens te kijken wat zich daar allemaal schuil houdt.

Autohaus Melter 

Omstreeks 11:00 op de zaterdagochtend arriveerden we bij Autohaus Melter. Een BMW-dealer met een zeer bijzondere eigenaar; Dhr. Melter.
Melter verkoopt en onderhoudt BMW’s, maar is daarnaast ook nog eens president van de internationale M1 club! De president had zelf natuurlijk ook een M1, maar deze was net even wat aparter dan de ‘’normale’’ M1. Een goede reden om deze iconische auto uit de schuur te halen en een stuk het herfstachtige achterland van Bretten in te trekken.

IMG_8785

Want waarom is ‘ie dan zo bijzonder? Allereerst zijn er maar 453 exemplaren gebouwd, waarvan er nog eens 54 pro-cars zijn. Zo blijven er dus maar 399 over waarvan dit nummer 270 is.
Laat dit nu ook nog eens de enige M1 zijn met de kleur British Green. Leuk, maar is dat nu wat hem zo bijzonder maakt horen wij jou al denken?
Nee. Buiten het feit dat deze wagen de enige is in deze kleur, vanaf de fabriek, is het ook de enige met zoveel leer in het interieur. Werkelijk geen enkel onderdeel is met ander materiaal bekleed dan leer. En dat is nog niet alles, want de reden dat alleen nummer 270 deze desbetreffende kleur heeft, is omdat het een zelf-samengestelde auto is door Dieter Quester.
Dieter Quester was een voormalig hoge man bij BMW en Pro Car Driver in een BMW M1.
Dit zorgde ervoor dat de beste man het voorrecht had om als enige zelf een BMW M1 samen te stellen.
Leuke details; de auto is nog in volledig originele conditie, bezit de versnellingspook die ook de Pro Car van Dieter Quester had en wordt gebruikt waar hij voor gemaakt is, rijden! Met 70.000+ km noemen wij dit een heerlijke iconische driver.

IMG_8816


Iconische Mercedessen waar je ze niet zou verwachten...

Na een geweldige tijd met de BMW M1 stond er een Mercedes SL65 AMG Black Series op het programma. Zonder enig idee reden we een klein, hoog en achtergelegen dorpje in. Hier stopte onze 2018 BMW X3 (waar wij in werden vervoerd dit weekend) bij een typisch oud Duits huisje. Achter een Golf Mk1 stond een garage waarin een auto van meer dan €400.000 stond weg te stoffen. Iets waar je wel even stil van wordt als echte petrolhead.

IMG_90282

Het is letterlijk een beest in alle opzichten. Ten eerste het exterieur; breed, laag en alles van carbon. Alles is op zo'n manier gebouwd om de auto zo licht mogelijk te maken. Dat is ook te zien in het interieur waar veel carbon panelen te vinden zijn. En onder die motorkap dan, waarom moet deze auto zo beestachtig tonen? Daar ligt een biturbo V12 welke ook in de Pagani Huayra ligt. Dit zegt al genoeg!
Deze V12 produceert 670 pk en maar liefst 1.000 nm koppel! Genoeg kracht om de eerste 300 meter een laag rubber neer te leggen van 1 cm dik, bij wijze van spreken…

Een van de 350 exemplaren stond hier voor onze neus.
Werd er mee gereden? Nee, tegen al onze principes in, zowat nooit. Een echte ‘’garage queen’’ dus. Dit is ook de reden waardoor dit exemplaar nog geen 8.000 kilometer op zijn klok heeft staan!

Om het nog ietsje gekker te maken had de eigenaar van dit Duitse monster nog een verassing in petto. Een stukje verder kwamen we bij de volgende “schuur”. De houten roldeur ging open en onze mond viel open: de Mercedes 190 EVO II. Een auto, met ook weer een beperkte oplage, en nu van 500 stuks. Prijskaartje? €285.000, maar niet te koop. Ook deze zal zich dus verschuilen achter de houten deuren in het kleine Duitse dorpje. Trouwens, nog iets verder, in een volgende schuur, had deze eigenaar ook nog het broertje staan; de EVO I. Tot onze verbazing bijna klaar om wel gereden te gaan worden.
And the last thing; het 2.5 16v DTM blok van de EVO II DTM stond ook nog in een hoekje weg te stoffen onder een laken.

IMG_90862


Bizarre bolides bij Motorworld Boblingen

De zondag begon met bevroren autoruiten, een strakblauwe lucht en een heerlijk fel zonnetje. Op het gemak reden we over een rustige Autobahn richting Motorworld in Böblingen.
Motorworld, voorheen bekend als een vliegveld, is letterlijk een wereld waar alles draait om voertuigen met motoren. En dat was te merken toen we deze ‘’wereld’’ binnenreden. Wat was hier dan te zoal vinden? Een V8 hotel, verschillende service centers en dealers van supercar merken, en natuurlijk de opslagboxen waar bizarre bolides in te vinden zijn.

IMG_9195

Na een snelle blik bij wat bevroren Lamborghini’s en Bentley’s liepen we snel naar binnen (leuk detail, Motorworld heeft gratis entree). Voor de Italiaanse supercar liefhebber de perfecte plek, want de deur ging open en er stonden direct meer dan twintig Lamborghini’s voor onze neus. Van Aventador SV’s, tot de legendarische Countach en de gloednieuwe Urus. Naast het hoge supergehalte waren er ook genoeg klassiekers te vinden in Motorworld. Verschillende 300SL’s, Diablo’s en oude Stingrays. Een vrij groot contrast tussen deze drie wagens, maar het was er allemaal te zien. Ook Pagani had hier zeer recent een gloednieuwe showroom geopend en daarin stond natuurlijk ook een lekker snoepje; de Pagani Zonda F.
Vijftig meter verder lopen zat in een hotel, McLaren. En daar stond een primeur voor ons. In een klein hoekje, naast alle 570-en 720s’jes, stond een McLaren 600LT! Vanaf het begin bekend als de nieuwe vlammenwerper van McLaren.

IMG_9201

De Deutsche Autobahn op voor Porsche

Uiteindelijk heb je al het moois wel gezien en was het tijd voor een andere bezienswaardigheid. We reden richting Stuttgart, de stad waar alle geweldige Porsches geproduceerd worden en waar het historische verhaal zich afspeelt in het bekende museum. Het walhalla voor de Porsche liefhebber dus. Natuurlijk konden we het niet laten om het museum in te gaan om vervolgens het gehele verhaal van Porsche te beleven. We gaan niet het hele verhaal beschrijven, daar moet je echt het museum een keer voor meemaken, want het is indrukwekkend! Wel verklappen we een aantal bolides welke in dit museum op display staan. Zo waren onder andere de ‘’Pink Pig’’ (Porsche 917) te vinden tussen een Gulf-livery Porsche 917K, de iconische 2.7 RS en de “Moby Dick” (935/78). Ook de vooruitstrevende 959, Carrera RS, Carrera GT en natuurlijk de 918 Spyder stonden te glimmen in het museum. Als primeur was ook de Mission-E, oftewel de Taycan, te zien. Porsche’s nieuwe, volledig elektrische supercar, welke volgend jaar zijn entree moet gaan maken in de markt. Natuurlijk is er nog veel meer te vinden, maar dat bewaren we voor jullie, want het is echt de moeite waard om dit museum te bezoeken!

IMG_9229

Buiten de deuren van het museum was er in ‘’Porsche-Stadt’’ nog veel meer lust voor het oog. Want als je zoveel auto’s produceert per jaar, dan kan je ze natuurlijk ook niet allemaal onder een dak kwijt. Zo liepen we tegen een hek aan waarachter tientallen gloednieuwe Porsches stonden, buiten! Ze stonden zelfs nog vers in het plastic! Verschillende kleuren GT2 en GT3 RS, de Turbo S en Panamera’s, de een met het stuur rechts en de ander met een US-spec. Het was leuk om deze nieuwe Porsches aan het begin van hun reis te zien. Wellicht staat er ooit één op een DriveLife event.

IMG_9262