De volledige AMG Experience ervaren

Een bezoek aan de AMG fabriek in Affalterbach en rijden met 10 AMG's!

Na een rit van ruim 600 km kwamen we woensdagmiddag aan bij AMG in Affalterbach. Een soort industrieterrein omgeven door heel veel groen en geweldige wegen om de AMG’s tot hun recht te laten komen. Al bij het betreden van het ‘industrieterrein’ (om het maar even zo te noemen) merkte je direct dat je in de wereld van AMG beland was. Vanuit verschillende hoeken kwamen deze Duitse mobielen tevoorschijn of stonden ze geparkeerd. Van oudere modellen tot splinternieuw met de welbekende ‘camouflage’ wrap. Zo zagen we zelfs de nieuwe Mercedes-Benz A45 S AMG welke de volgende dag onthuld zou worden!

Tijd voor de tour!

Om 15:30, na een leuk ontvangst in de ‘AMG Private Lounge,’ was het tijd voor de tour en mochten we eindelijk eens een kijkje nemen achter de schermen. Want hoe gaaf is het om in de keuken te kijken van een autobedrijf wat sinds 1967 een van de beste sportauto’s maakt! Onze ‘tourguide’ liet ons dan ook overtuigend weten hoe goéd AMG was en hoe deze rondleiding ervoor ging zorgen dat wij er ook zo over gingen denken.  

IMG_4711

Ooit geweten waar de naam ‘AMG’ voor stond? Oprichter Hans Werner Aufrecht, zijn partner Eberhard Melcher en als laatste de geboortestad Grobaspach. Zet de beginletters van beide achternamen en de geboorteplaats achter elkaar en je hebt 'AMG'. Ooit begonnen in een oude molen in de buurt van Affalterbach waar het later verhuisde naar Affalterbach en vier fabrieken bouwde. In deze fabrieken worden de motoren opgebouwd en getest, bijzondere klantwensen uitgevoerd (Lewis Hamilton zijn SL65 Black Series is hier vaak geweest) en onderhoud aan AMG zijn eigen auto's. Nadat de motor volledig is opgebouwd en de monteur zijn handtekening heeft gezet wordt het blok vervoerd naar Stuttgart waar ‘ie in het chassis wordt getakeld en aangesloten.

We begonnen in het ‘AMG Welcome Center’ waar de nieuwste modellen tentoongesteld werden. De AMG GT 63 S 4-door stond vol in de spotlights, maar ook de allerlaatste S65 AMG met een V12, of terwijl de ‘Final-Edition’. Natuurlijk waren ook ultieme racewagens zoals de AMG GT4 aanwezig. Leuk feitje; mocht je deze racewagen willen kopen dan kan die binnen een week bij je op de stoep staan. Top service. Het enige minpuntje is dat je er alleen mee mag rijden op het circuit...

IMG_4710

Het volgende gebouw was daadwerkelijk de fabriek. Hier mochten we helaas geen foto’s maken, maar wat was het gaaf om te zien hoe ontzettend gepassioneerde monteurs werkten aan hun ‘eigen’ AMG-motor. Op de begane grond werden de ‘normale’ AMG-motoren gebouwd. Na die afdeling bezocht te hebben was het tijd voor de afdeling op de tweede verdieping. Een ‘workshop’ welke echt net een paar weken af was en waar de ‘serieuze’ AMG-motoren werden gebouwd, zoals die van de AMG GT-R, Black Series modellen en niet te vergeten die van het Italiaanse Pagani, want daarvoor maakt AMG ook de krachtige V12 blokken. Het bizarre aan deze nieuwe workshop was hoe geautomatiseerd het was ingesteld. Er waren robots die grote kasten vervoerden met daarin onderdelen of gereedschap, deze waren gekoppeld aan een monteur welke iedere stap in het productieproces automatisch 'meereden'. De monteur hoefde dus alleen het blok te duwen naar de volgende productiestap en de robot ging automatisch mee. En daarbij kwam nog kijken dat deze werkplaats ontzettend ‘clean’ was. Er was geen vuiltje of rommel te bekennen.

Laatste ronde…

Na het bezoek binnen in de fabriek zijn we nog even het AMG-dorp gaan verkennen en kwamen we een aantal pareltjes tegen zoals de AMG GT-R PRO, de nieuwe GLB, maar ook de gloednieuwe A35 AMG Sedan. Daar bleef het niet bij, want zo kwam ook de F1 Safety Car voorbij rijden. Ergens, in een verlaten schuur die toevallig open was, stond wel iets heel bijzonders onder een doek. Iets wat in 6 seconden de 200 km/u bereikt… Verder zeggen wij niks.

Hierna zijn we naar het hotel gereden wat prachtig gelegen was in de bossen van het Zwarte Woud. Na een drankje aan de bar was het tijd voor een heerlijk diner om na te praten over deze eerste geweldige dag bij AMG. Tijdens het diner werd door de heren van AMG het programma voor donderdag besproken en stonden de monsters al helemaal uitgelijnd geparkeerd voor het hotel. Op naar de hotelkamer om de volgende dag fris te beginnen!

2019-07-04-Driving-Event-MB-Niederlande-Hohenlohe-035

AMG Driving Experience

De volgende dag begon met een heerlijk ontbijt. Het mag wel gezegd worden dat dit een heel goed hotel was, Vandaar waarschijnlijk ook die 5 sterren… Na het ontbijt ging het toch echt gebeuren; een dag rijden in 10 verschillende en de meest nieuwste AMG’s. Na het ondertekenen van een papiertje waarbij we ons aan de toegestane snelheid zouden houden en de Duitse verkeersregels kenden begon de briefing. De groep werd in tweeën gesplitst met één instructeur op kop. Allereerst werd er nog een groepsfoto gemaakt waarna we de motor van onze eerste bolide startte; de Mercedes-Benz GLE 63s AMG. Samen met de AMG GT, E63 AMG, C53 AMG en de SLC ‘Final Edition’ reden we het terrein van het hotel af. Om de groep zo goed mogelijk bij elkaar te houden reed de langzaamste auto achteraan en de snelste vooraan. En ja, met de GLE waren wij de langzaamste dus mochten we achteraan aansluiten. Het mooie hiervan was dat we zo over alle andere AMG’s heen keken en in het Zwarte Woud gaf dat een heel gaaf beeld.

2019-07-04-Driving-Event-MB-Niederlande-Hohenlohe-203

Wissel!

Na ongeveer iedere 10/20 minuten was het tijd om te wisselen van bolide. Zo reden we de SL63 AMG Cabriolet, de C53 AMG Cabriolet, maar ook de nieuwe SLC ‘Final Edition’. Wij noemde deze Duitser ook wel een kart wat vooral kwam door zijn lichte gewicht, de V6 met 390 pk en 520 Nm koppel en z’n wegligging. Een auto welke ons een glimlach op het gezicht bezorgde.

Na de SLC was het tijd voor de krachtpatser van ons eerste ‘groepje’; de AMG GT. Vers uit de fabriek en dus de facelift met allerlei nieuwe technische snufjes zoals het nieuwe perfomance stuur, maar ook de nieuwe vierhoekige uitlaten en natuurlijk net even wat meer pk’tjes. Onze instructeur reed in een A35 AMG waarvan je in een AMG GT zou zeggen: ‘’Oh dan wordt het een rustig ritje’’. Maar daar was niks van waar, want de beste man kende alle wegen uit zijn hoofd en wist waar ‘ie gas moest en kon geven. Gelukkig gaf dat ons de mogelijkheid om te kijken tot hoever de GT toe in staat was… Vergeleken met de modellen welke we voor de AMG GT reden was de GT pure kracht, snelheid en hardcore. Dat was ook de reden dat ‘ie een nog grotere glimlach dan de SLC op ons gezicht deed bezorgen. Tijd om even af te koelen tijdens een koffiepauze.

2019-07-04-Driving-Event-MB-Niederlande-Hohenlohe-283

Naast alle mooie vierwielers en lekkere koffie was ook de lunch niet vergeten. Op een afgelegen plekje kwamen we aan bij een mooi restaurant waar we een heerlijke konden lunchen om even af te koelen en tot rust te komen. De lunch moest ook weer niet te lang duren, want we wilde zo snel mogelijk weer achter het stuur van een Mercedes-Benz kruipen!

Na de lunch was het ook tijd voor de wissel van groep en stonden er vijf nieuwe AMG’s voor ons klaar. Dit waren zeker niet de minste modellen, waaronder de G63 AMG, AMG GT 63 S 4-Door, C63 S AMG Cabriolet, C43 AMG en de E63  S AMG. Kortom, er stond nog een hele leuke middag op ons te wachten.

Brullen met de G63!

En ons werd de sleutel van de nieuwe G63 AMG in de handen gedrukt dus was het tijd om dit beest van een wagen te ervaren. Ook al reden we als laatste konden we de groep prima bijhouden. De G63 geeft je direct een ander gevoel dan iedere andere auto welke wij daarvoor hadden gereden. Dit begint al bij het dichtvallen van de deur. Die heerlijke zware en bekende klik van de G-Wagon waardoor je je direct veilig in een zware auto voelt. Hoog, groot maar evengoed ook overzichtelijk.
In eerste instantie zou je zeggen dat, een auto welke oorspronkelijk ooit ontwikkelt was voor het leger, weinig comfort en luxe heeft. In tegendeel, de nieuwe G63 is een E-klasse in groot formaat. Van een schuif-kanteldak tot stoelverwarming -en verkoeling en van een high-end geluidsysteem tot de welbekende Mercedes-Benz sfeerverlichting. En de nieuwe dashboard schermen maken het interieur natuurlijk helemaal af!

2019-07-04-Driving-Event-MB-Niederlande-Hohenlohe-271

Ah fijn, allemaal leuk dat interieur en comfort, maar hoe rijdt dit nu?
Extreem, extremer, extreemst! Beeld je even in dat, zoals al eerder vermeld, dit een auto is welke oorspronkelijk voor het leger was... Deze tank op wielen zet jou en zijn gewicht van ca. 2500 kg in 4,5 sec. vanuit stilstand bij de 100 km/h. Dat zijn flinke prestaties op papier, maar wanneer je het eenmaal ervaart en het "the pedal to the metal" brengt gebeurt er iets bizars. Met de raampjes open hoor je het beginnen van het brullen aan weerszijden en zodra hij boven de 3.000 toeren zit zijn de 4 aangedreven wielen alleen nog maar aan het zoeken naar grip en het spoor in de weg. Kippenvel!
Wat ons betreft een auto die de mythe die om hem heen hangt dubbel en dwars waard is. 

Op naar het volgende monster uit Affalterbach; de AMG GT 63 S 4-door. De nieuwste creatie van de Duitsers waar ze op de woensdag tijdens de rondleiding laaiend enthousiast over waren. En dan vooral het record wat ze hebben verbroken op de Nürnburgring van Jaguar als snelste volwaardige vierzitter (de Jaguar Project 8 had namelijk een rolkooi ipv een achterbank…) met een tijd van 7.25 minuten.

2019-07-04-Driving-Event-MB-Niederlande-Hohenlohe-212

Met een 4,0-liter V8 biturbo welke 640 pk en 900 Nm koppel produceert was dit een bizarre machine om mee te rijden in het Zwarte Woud. Van binnen zeer luxueus en van buiten een compleet nieuw design. Het enige is dat we deze kleur rood zelf niet zouden kiezen… Na een paar honderd motor gereden te hebben voelde je direct dat deze GT 63 S niet alleen luxe had, maar vooral heel veel power. In ongeveer 3,2 seconden zaten we op de 100 km\h en met dat gebrul van die heerlijke V8 was dit een geweldige beleving!

Maar, er stond nog één AMG op ons te wachten. De laatste wissel vond plaats en we stapten in de E63 S AMG. 612 pk en een koppel van 850 Nm uit, ook net zoals de GT 63 s, een 4,0-liter V8 biturbo. Eerste indruk: brute kracht van AMG met een koppel die de wagen in een flits doortrekt naar de 200 km\h. Bij de E63s voel je dat ‘ie lichter is dan de GT 63 S. Vooral in de bochten, waar deze AMG met zijn 4MATIC heel makkelijk en vooral snel doorheen vlamt. Dat maakt hem volgens ons net iets ‘leuker’ dan de GT 63 S.

We trapten de E63s nog even in en genoten van die heerlijke V8 op de terugweg richting het hotel. Bij aankomst op het terrein van het hotel werden de AMG’s geparkeerd en werd er afscheid genomen van elkaar, maar ook van alle Duitse monsters. Even later werden de AMG’s geladen in het transport. 

Terug richting Nederland

Aan al het moois komt een eind en dus ook aan deze twee dagen in het prachtige Affalterbach. Er is een nieuwe (AMG) wereld voor ons open gegaan en we snappen nu waarom onze ‘tourguide’ zo enthousiast over AMG was… Naast het zien van hoe de motoren in elkaar worden gezet mochten we het eindresultaat ook testen; rijden in 10 verschillende AMG’s.

2019-07-04-Driving-Event-MB-Niederlande-Hohenlohe-011

Voor deze ontzettend toffe dagen en een geweldige ervaring willen wij Mercedes-Benz Dealer Bedrijven en AMG hartelijk bedanken!

2019 07 04 Driving Event MB Niederlande Hohenlohe 143
2019 07 04 Driving Event MB Niederlande Hohenlohe 240
2019 07 04 Driving Event MB Niederlande Hohenlohe 298
2019 07 04 Driving Event MB Niederlande Hohenlohe 103
2019 07 04 Driving Event MB Niederlande Hohenlohe 017
2019 07 04 Driving Event MB Niederlande Hohenlohe 045
2019 07 04 Driving Event MB Niederlande Hohenlohe 278
2019 07 04 Driving Event MB Niederlande Hohenlohe 050